آمادهسازی برای ادغام و تحصیل کار زیادی را برای افراد درگیر فرآیند ایجاد میکند و اغلب ملاحظات مهمی وجود دارد که ممکن است فراموش شوند یا زمانی متوجه آنها شوید که دیگر خیلی دیر شده است. این موضوع میتواند تأثیرات زیانباری هم بر موقعیت کسبوکار تجاری و هم برای شرکای در حال خروج داشته باشد. دراین میان نقش مؤسسات ارائهدهندهی خدمات حسابداری ومشاورهی ادغام و تحصیل میتواند بسیار یاریبخش باشد. ارائهدهندگان این خدمات میتوانند به مشتریان کمک کنند تا با استفاده از یک «رویکرد مشاورهای» بر این مشکل غلبه کنند و کارکرد درونی و فرهنگ هر کسبوکار را درک کنند. هنگامی که یک مشتری برای اولین بار فرایند ادغام را با استفاده از خدمات مشاورهای آغاز میکند، مؤسسهی ارائه دهندهی خدمات، واکاوی عمیقی را در کسبوکار انجام میدهد، چراکه باید از مشخصات مشتری، مبنای محاسبهی حقوق کارکنان و هزینههای مشتری اطلاع داشته باشد.
اهمیت این رویکرد مشاورهای بر کسی پوشیده نیست، همچنین حسابرسی کامل از ترتیبات مالی موجود مشتری در مرحلهی پیشفروش لازم است تا از انتقال آرام و مرحلهی پس از فروش اطمینان حاصل شود. ارائه دهندهی خدمات هرچه زودتر در فرایند فروش شرکت کند، بهتر است، زیرا درک کامل شرایط و اهداف ادغام و تحصیل، به زمان نیاز است.